Rynek LNG

Pełna wersja artykułu: LNG World Shipping

Dostarczanie ogromnych dostaw LNG do własnych portów nie jest tak proste, jak się wydaje,  ale daje szansę przedsiębiorczym, mówi John Snyder.

Stany Zjednoczone staną się trzecim największym eksporterem LNG na świecie, podwajając swoje obecne możliwości eksportowe do końca tego roku. Biorąc pod uwagę całą tę pojemność LNG, można by pomyśleć, że USA mogą z łatwością zaspokoić własne krajowe potrzeby w zakresie gazu ziemnego. Byłbyś w błędzie.

Nowa Anglia ma długą historię walki z zapotrzebowaniem konsumentów na gaz ziemny w zimowych miesiącach zimowych. Doprowadziło to do znacznych sezonowych skoków cen i niedoborów gazu ziemnego.

Ograniczona istniejąca infrastruktura gazociągów naturalnych i moratorium na budowę nowych rurociągów w Nowej Anglii spowodowały, że istniejące krajowe źródła gazu w USA przyczyniły się do zmniejszenia tych niedoborów.

W rezultacie Nowa Anglia musiała polegać na importowanym LNG, głównie z Trynidadu i Tobago – a czasami także Rosji – aby zaspokoić swoje szczytowe zapotrzebowanie na energię. LNG importowany w Everett LNG i Northeast Gateway, zarówno w pobliżu Bostonu, jak i Canaport w Kanadzie, odegrał kluczową rolę w łagodzeniu cen gazu ziemnego w regionie w tym roku, zgodnie z US Energy Information Administration (USEIA).

Chociaż jest to dobra wiadomość dla konsumentów z Nowej Anglii, to nasuwa się pytanie: „Dlaczego amerykańskie LNG nie są wysyłane z terminali amerykańskich w celu zaspokojenia potrzeb Nowej Anglii?”

Prosta odpowiedź brzmi, że obecnie nie ma żadnych działających w USA przewoźników LNG do przewozu LNG z USA do dwóch terminali LNG w Bostonie. Zgodnie z amerykańskimi przepisami kabotażowymi znanymi pod wspólną nazwą Jones Act, każdy ładunek przewożony między dwoma portami amerykańskimi musi być przewożony w amerykańskim statku flagowym, zbudowanym w Stanach Zjednoczonych i należącym do USA.

Small scale LNG – mapa

Mapa pokazuje rozbudowę sektora small scale w Europe Północnej.  Bardzo ciekawy rynek i zastosowania LNG. Dlatego można się spodziewać rozwoju tej branży. Link do pełnowymiarowej mapy : Link

Gas Infrastructure Europe (GIE) jest stowarzyszeniem reprezentującym interes przemysłu infrastrukturalnego w branży gazu ziemnego w tym LNG. Należą do nich operatorzy systemów przesyłowych, operatorzy systemów magazynowych i operatorzy terminali LNG. GIE ma obecnie 70 członków w 26 krajach europejskich.

Spadek cen LNG

Zgodnie z najnowszym raportem Reutersa, azjatyckie ceny spot LNG spadły do ​​najniższego poziomu od trzech tygodni. W tej chwili nowe ładunki LNG są nadal oferowane na rynku, na którym obecnie istnieje niewielkie zainteresowanie zakupem. Dzieje się tak pomimo zbliżającego się lata letniego, w którym zwykle wzrasta zapotrzebowanie na wytwarzanie energii. Ceny rynkowe w dostawach do Azji w lipcu spadły do ​​5,35 USD za milion Btu, po 30-procentowym spadku w stosunku do szacunków z poprzedniego tygodnia. Dostawy na czerwiec są również podobno niższe o 30 centów, a obecnie wynoszą 5,30 USD za milion Btu.

Nowy terminal LNG w Gibraltarze otwiera się dla biznesu

Jak podaje http://chronicle.gi/2019/05/gibraltars-new-lng-terminal-opens-business/ Gibraltar zrobił kolejny krok w kierunku przejścia na skroplony gaz ziemny na potrzeby energii elektrycznej wczoraj, ponieważ oficjalnie otwarto nowy terminal, który będzie zasilał elektrownię zasilaną gazem. Terminal regazyfikacji będzie przechowywał przesyłki LNG dostarczane drogą morską, a przed skręceniem skroplonego paliwa z powrotem w gaz gotowy do użycia w nowej elektrowni Gibraltar Electricity Authority. Terminal na North Mole został oficjalnie otwarty przez głównego ministra Fabiana Picardo i Steve’a Hill’a, wiceprezesa Shell ds. Marketingu i handlu gazem i energią.

Wykaz bezpiecznych zanurzeń

Pojawiał się uaktualniony WYKAZ BEZPIECZNYCH ZANURZEŃ STATKÓW DLA PORTU SZCZECIN I REJONU ZALEWU SZCZECIŃSKIEGO datowany na 30.04.2019. To ważna publikacja dla operatorów nabrzeży w zespole portów Szczecin – Świnoujście. Pobrać ją można tutaj: LINK 

 

Unloading

LNG

Skroplony gaz ziemny (LNG) to po prostu gaz ziemny (metan), który został zredukowany do stanu ciekłego przez schłodzeni do ok – 162 ° C. Transformacji w ciecz towarzyszy zmniejszenie objętości o około 600 do jednego (jeśli gaz ma początkowo około 15 ° C).

Po załadowaniu na specjalnie zaprojektowane cysterny, statki lub autocysterny, LNG jest utrzymywany w stanie ciekłym przez wysoce wydajną izolację, która otacza przedział ładunkowy. Ponieważ jednak żaden system izolacyjny nie jest doskonały, niewielka ilość LNG odparowuje podczas transportu. Ten proces jednak pomaga w automatycznym chłodzeniu pozostałego LNG, utrzymując go w stanie płynnym.

Wrzenie jest również wykorzystywane do uzupełniania bunkrowego LNG jako paliwa dla samych gazowców. Po przybyciu do portu odbierającego, LNG jest transferowany do specjalnie zaprojektowanych zbiorników magazynowych, gdzie jest przechowywany jako ciecz o ciśnieniu zbliżonym do atmosferycznego i temperaturze minus 160 ° C.

LNG, w zależności o potrzeb jest następnie przetwarzany do postaci gazowej (poprzez podgrzanie).  Mała ilość LNG która odparuje podczas przechowywania, jest wykorzystywana jako paliwo do podgrzewaczy gazu (SCV) lub w połączeniu z przetworzonym gazem jest tłoczona do sieci.  

Statki

Statki do przewozu LNG wysoce specjalistyczne gazowce o wielkościach od ok 120 do 260 tys m3 pojemności ładunkowej brutto.  Obecnie także przewozi się gaz mniejszymi jednostkami  o pojemności nawet kilku tys m3. 

Zbiornikowiec LNG systemu MOOS

Terminal

Konwencjonalny terminal ma cztery funkcje:

  1. Cumowanie LNG oraz rozładunek lub przeładunek ładunków,
  2. Przechowywanie LNG w zbiornikach kriogenicznych (-160 ° C),
  3. Regazyfikacja LNG,
  4. Wysyłanie tego gazu do sieci przesyłowej.

Cumowanie i rozładunek

Po przybyciu do terminalu statku LNG (o długości od 200 do 350 m) są przycumowane do stanowiska rozładunkowego. Ramiona przegubowe są połączone z tankowcem LNG w celu rozładunku ładunku i przeniesienia LNG do zbiorników magazynowych terminalu. LNG przepływa przez rury specjalnie zaprojektowane, aby wytrzymać bardzo niskie temperatury (-160 ° C). Ta operacja trwa co najmniej 12 godzin. Objętość odparowywanego gazu jest przesyłana z magazynu terminali do tankowca LNG w celu utrzymania ciśnienia wewnątrz jego zbiorników ładunkowych.

Przechowywanie LNG jest przechowywany w zbiornikach kriogenicznych (przeznaczonych do niskich temperatur) zdolnych do wytrzymania temperatur -160 ° C w celu utrzymania gazu w postaci ciekłej. Zewnętrzne ściany zbiorników magazynowych wykonane są ze zbrojonego betonu zbrojonego. Są izolowane, aby ograniczyć parowanie. Pomimo wysokiej jakości izolacji, niewielka ilość ciepła nadal przenika do zbiorników LNG. Powoduje to lekkie parowanie produktu. Powstały gaz odparowujący jest wychwytywany i zawracany do przepływu LNG za pomocą sprężarki i systemów regeneracji. Proces ten zapobiega występowaniu odpowietrzania gazu ziemnego z terminalu w normalnych warunkach pracy.

Regazyfikacja LNG jest następnie wydobywany ze zbiorników, sprężany i regazyfikowany za pomocą wymienników ciepła. Każdy zbiornik jest wyposażony w pompy zanurzeniowe, które przenoszą LNG do pomp wysokociśnieniowych. Sprężony LNG (przy ciśnieniu około 80 razy wyższym od ciśnienia atmosferycznego) jest następnie przywracany do stanu gazowego w parownikach. 

Wysyłanie do krajowej sieci przesyłowej Po powrocie do stanu gazowego gaz ziemny poddawany jest kilku zabiegom. Zanim gaz ziemny, bezwonny, zostanie wysłany do krajowej sieci przesyłowej, jest domieszkowany niewielką ilością tetrahydrotiofenu (THT), nadając gazowi charakterystyczny zapach. Jest to środek bezpieczeństwa, ponieważ oznacza to, że każdy wyciek gazu może zostać wykryty przez jego zapach.

Gas carrier

Optymalizacja

Budowa terminali LNG jest bardzo skomplikowanym procesem gdzie jednym z elementów jest dobór i projektowanie elementów jak nabrzeże, akwen, osłona (falochrony) czyli całości części morskiej odbywa się to w oparciu o kryteria międzynarodowych organizacji jak (OCIMF SIGTTO czy PIANC).   

Analiza nawigacyjna

Analizy nawigacyjne to profesjonalne dokumenty inżynierskie które spełniają wymogi rozporządzanie wł. ministerstwa (tu MTiGM par 2 pkt3) tj. 

Analiza nawigacyjna to szczegółowa analiza zagadnień manewrowania statkiem podczas jego podchodzenia i dobijania, a także odchodzenia od budowli morskiej oraz wejścia i wyjścia z basenu portowego i z portu


Natomiast opracowanie analityczne jest zdefiniowane jako: dokumentacja zawierającą szczegółową ocenę zagadnienia i ustalającą wnioski niezbędne do uwzględnienia w opracowaniu projektowym, wykonaną przez jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, osobę prawną albo osobę fizyczną posiadającą w danej specjalności odpowiednie uprawnienia.

Należy zwrócić uwagę, iż analiza zależnie od typu zlecenie i zakresu orz etapu prac może mieć charakter:

  1. koncepcji
  2. projektu
  3. finalnego dokumentu zmian
  4. kompleksowego opracowania

Od zakresu zależy też rodzaj badań realizowanych wewnątrz opracowania i mog to być:

  1. badania symulacyjne
  2. analizy statystyczne
  3. analityczne i eksperckie
  4. inne

 

 

 

 

CFD modelling

Symulacje CFD są istotnym elementem  w projektowaniu portów oraz interakcji w systemie statek-akwen. Poniżej przykłady z symulacji CFD. W naszej pracy używamy oprogramowania Autodesk oraz  Ansys  

 

Technologie VR AR i MR

Rozszerzona rzeczywistość (AR) dodaje elementy cyfrowe do podglądu na żywo, często za pomocą aparatu na smartfonie lub innym handheldzie. Przykłady rzeczywistości rozszerzonej obejmują proste systemy nakładania np opisu maszyna na rzeczywisty obraz urządzenia  

Rzeczywistość wirtualna (VR) zakłada pełne doświadczenie zanurzenia, które zamyka świat fizyczny. Korzystając z urządzeń VR, takich jak HTC Vive, Oculus Rift lub Google Cardboard, użytkownicy mogą być przenoszeni do wielu rzeczywistych i wyimaginowanych środowisk, takich jak mostek nawigacyjny, siłownię okrętową czy w miejsca niedostępne (pod stępkę statku czy wnętrze kompresora). 

W doświadczeniu mieszanej rzeczywistości (MR), łączącym elementy zarówno AR, jak i VR, interakcje między obiektami w świecie rzeczywistym i cyfrowym. Technologia mieszanej rzeczywistości właśnie zaczyna działać wraz z HoloLens Microsoftu. Ma to znakomite zastosowanie w obsłudze maszyn i urządzeń czy projektowaniu nie istniejących układów technicznych. 

Bezpieczeństwo techniczne systemu – Safety

Oferujemy następujące usługi w zakresie modelowania bezpieczeństwa systemu:

Planowanie bezpieczeństwa systemu, dokumentacja i obsada stanowisk Opracujemy dla Państwa zaplanowane podejście do realizacji zadań związanych z bezpieczeństwem i zapewnij wykwalifikowanym ekspertom ds. Bezpieczeństwa systemu realizację określonych zadań.

Systemy zarządzania bezpieczeństwem (SMS) Opracowujemy, wdrażamy, utrzymujemy i audytujemy  SMSy, w tym używamy rozwiązań do zarządzania danymi zgodne z normą ANSI / AIHA Z10 w sprawie konsensusu i / lub kodeksem ISM oraz certyfikowacji przez OHSAS 180001.

Analiza zagrożeń Zidentyfikujemy zagrożenia poprzez systematyczny proces przy użyciu zaakceptowanych technik analitycznych bezpieczeństwa systemu, takich jak analiza drzewa błędów, analiza błędów i efektów oraz analiza przyczyn pierwotnych.

Ocena ryzyka Ustalamy kryteria narażeń i prawdopodobieństwa oraz jakościowo i ilościowo oszacuj ryzyko wpadki związane z każdym zidentyfikowanym zagrożeniem.

Środki łagodzące ryzyko Zidentyfikujemy potencjalne alternatywy ograniczania ryzyka nieoczekiwanego i oczekiwane skuteczność każdej alternatywy lub metody.

Test na bezpieczną konstrukcję Opracujemy testy i demonstracje, takie jak testy użyteczności systemu, w celu sprawdzenia wybranych funkcji bezpieczeństwa systemu.

Praktyki bezpieczeństwa systemu, zasady, standardy, procedury i narzędzia wdrażania – zasady zarządzania ryzykiem bezpieczeństwa systemu w wymagania i zasady, stworzymy procedury wdrażania, opracowujemy aplikacje bezpieczeństwa systemu i opracujemy standardy techniczne i wytyczne.